Johanna Göransson
Senior konsult, Expert livsstil och konsumtion – Konsult/områdesexpertisLär känna Johanna:
Johanna, du började på Ungdomsbarometern till sommaren 2023. Hur kom det sig att du sökte dig hit?
Ja, men precis! Jag började på UB i maj 2023. Innan dess jobbade jag på en kommunikations- och insiktsbyrå med samma typer av projekt, men med alla möjliga typer av målgrupper. Det som lockade mig till UB var just möjligheten att få jobba mer fokuserat med den yngre målgruppen, som jag ju tycker är väldigt spännande. Framförallt då UB har den unika positionen att sitta på så mycket samlad kunskap och data om unga – som man dessutom är väldigt duktiga på att kommunicera. Sen föll jag såklart pladask för alla snälla och smarta kollegor, och det mysiga kontoret så fort jag kom hit!
Det låter ju onekligen som en match made in heaven!
Som Ungdomsbarometerns områdesexpert inom konsumtion och livsstilsfrågor, hur skulle du beskriva din roll?
I min roll på UB är jag både kundansvarig och områdesexpert inom ungas livsstil och konsumtion – med lite extra fokus på konsumentbeteende och ungas relation till varumärken och kommunikation. Mycket av min tid går åt till att bolla allt som rör ungdomar med våra olika kunder för att utforma och leda projekt för deras räkning. Sen är jag också ute och föreläser en hel del, eller pratar om unga i olika sammanhang. En av mina roligaste arbetsuppgifter är dock att basa över vår Trendrapport, så den passar jag på att skicka med som ett lästips till alla som överväger att söka jobb på UB 😊
Vad har du för tidigare erfarenheter som ligger till grund för ditt expertområde?
Jag är utbildad företagsekonom med en master i marknadsföring. Sen har jag hunnit med att plugga en del del nationalekonomi och lite socialantropologi inom ramen för min utbildning. Innan UB arbetade jag även flera år på en kommunikations- och insiktsbyrå som analytiker och projektledare inom både kvalitativ och kvantitativ analys, och med en hel del strategiska kommunikationsuppdrag. Mitt fokus har alltid varit att på ett eller annat sätt förstå hur människor fungerar, både som konsumenter, medborgare eller individer, och sen försöka lista ut hur man når och påverkar dem.
Hur skulle du säga att man lättast förstår dig då? Finns det något speciellt en ny kollega bör veta om dig?
Det finns två väldigt tydliga vägar till mitt hjärta och de stavas Taylor Swift och Formel 1 - och på dessa två ämnen är jag UB-kontorets självutnämnda expert! Utöver det hänger jag mycket på sociala medier (vilket ursäktas av att det är viktigt för att hänga med i ungdomskulturen) och så tycker jag om att laga mat och testa nya vinbarer i Stockholm!