Peder Gunnarson
Expert, Medier & Telekom – Konsult/områdesexpertisLär känna Peder:
Peder, du har ju arbetat på Ungdomsbarometern sedan 2006. Hur skulle du beskriva din roll som områdesexpert inom medier och telekom?
"I min roll ansvarar jag för UB:s analyser och projekt inom om medie- och teknikområdet, vilket kan handla om allt från hur unga väljer nästa telefon, till utvecklingen på streamingmarknaden, framväxten av nya tjänster, förändrade konsumtionsvanor, nästa generations bredband eller hur vi väljer att prioritera vår tid med all den uppkoppling, prylar och inte minst innehåll som hela tiden finns runt oss.”
Det låter ju minst sagt som ett område där det händer otroligt mycket. Hur kommer det dig att du fastnade för just Ungdomsbarometern?
"Jag är utbildad ekonom med en twist av marknadsföring och socialpsykologi. Kom i kontakt med Ungdomsbarometern tidigt i yrkeslivet och fastnade direkt för möjligheten att både förklara samtiden och blicka runt hörn med hjälp av stora mängder data, nyfikenhet och ett genuint intresse för var vi är på väg.”
Vem är du utanför arbetstid då? Hur spenderar du din fritid?
”Umgås med familjen, tränar, läser om nördiga saker, funderar på livet och lyssnar på house.”